Nikkelin

Nikke Lindqvist i den sociala webben.

  • Hem
  • Nikke Index
  • Social SEO
  • Kontakt
  • Plus-poster
  • Instagram

Powered by Genesis

You are here: Home / Plus-poster / OK, jag blev smått skogstokig igår när jag fick höra att chefsorganisationen…

OK, jag blev smått skogstokig igår när jag fick höra att chefsorganisationen…

18 september, 2011 by Nikkelin 44 Comments

OK, jag blev smått skogstokig igår när jag fick höra att chefsorganisationen Ledarna hade använt mitt och måga tusen andra namn i en annonskampanj, men glömt att fråga om det var OK. De påstår nu att de har frågat de flesta men att någon eller några i produktionsteamet hade missat att fråga de personer vars namn de hade lagt till. Nu är det bara så att ingen som jag har frågat, och vars namn jag hittade på affischerna, har blivit tillfrågad. Varken jag, +Brit Stakston , +Johan Lange eller Christian Rudolf. +Anders Färdigh finns också med. Blev du tillfrågad?
Därför undrar jag. Fanns du med? Hade du blivit tillfrågad?
Läs mer Ledarnas magplask på bloggen: http://www.lindqvist.com/per-hedelin-har-inte-gjort-en-film-om-mig/
Även Christian Rudolf har bloggat om det på Disruptive-bloggen: http://disruptive.nu/2011/09/18/per-hedelinvd-ledarna-en-lektion-i-social-media/

Google+: View post on Google+

Liknande:

  • Så pubertalt och ändå alltid lika kul :) 29 december, 2011 Så pubertalt och ändå alltid lika kul 🙂
  • Jag ser att Jajjas ambitiösa SEO-test av webbshoppar får svidande kritik idag av…11 oktober, 2011 Jag ser att Jajjas ambitiösa SEO-test av webbshoppar får svidande kritik idag av…
  • Det har sina sidor att synas på ordet Avpixlat11 mars, 2012 Det har sina sidor att synas på ordet Avpixlat
  • 2012 års majblomma är ju riktigt snygg!7 februari, 2012 2012 års majblomma är ju riktigt snygg!
  • En doft av Afrika24 februari, 2012 En doft av Afrika
  • Expressen städar upp19 februari, 2012 Expressen städar upp
  • Jag har busat lite7 mars, 2012 Jag har busat lite
  • Ticmate är överallt!13 februari, 2012 Ticmate är överallt!
  • Den geodigitala klyftan6 februari, 2012 Den geodigitala klyftan

Filed Under: Plus-poster Tagged With: Google+

Comments

  1. Täpp-Anders Sikvall says

    18 september, 2011 at 11:06

    Otroligt korkat gjort av ett reklamföretag som definitivt borde veta bättre. Ge dem vad de tål!

    Svara
  2. Niklas Starow says

    18 september, 2011 at 11:06

    Jisses. hur i h-e tänkte de där?

    Svara
  3. Niklas Starow says

    18 september, 2011 at 11:15

    Och jag har definitivt INTE gett dem tillstånd att använda mitt namn i en reklamkampanj, direkt eller indirekt.

    1. Som medborgarrättsaktivist är jag förbannat noggrann med vilka jag ger tillstånd till detta.

    2. Att ens överväga att bryta mot punkt 1 innebär minst 7-siffriga belopp, enbart för att vara säker på att inget företag ska vara korkat nog att få för sig att de kan besudla mitt rykte.

    Svara
  4. Sebastian Börjesson says

    18 september, 2011 at 11:18

    Ibland blir folk vansinniga över att man inte får säga eller göra vad som helst… Ibland blir folk vansinniga för att någon annan gjort just detta 🙂

    I förra veckan blev någon GALEN över att Kungahuset ifrågasatte att någon registrerat @Kungahuset på twitter… Nu hetsar folk upp sig över att ett namn är med på en affisch ??

    Min personliga åsikt är att folk (inget påhopp mot dig som skrivit detta nu) borde slappna av lite mer…

    Så nu kan ni hoppa på mig om att DET INTE ÄR SAMMA SAK!!! 😉 haha

    Svara
  5. Nikke Lindqvist says

    18 september, 2011 at 11:21

    Ingenting är samma sak, någonsin. Att en åsiktsorganisation använder namn på folk som inte ens sympatiserar med dem är faktiskt mer över gränsen än om ett företag vars varor och tjänster jag faktiskt använder och gillar hade gjort samma sak.

    Svara
  6. Niklas Starow says

    18 september, 2011 at 11:32

    Sebastian.

    Om du kan påvisa att jag är den personen som gjort båda dessa saker, så kör hårt, då förtjänar jag det.

    Men eftersom jag vet att jag inte är det så generaliserar du å det grövsta om folk du omöjligen kan veta något om, enbart för att få en poäng.
    Var på skalan över dumma saker det är får du gissa dig till själv.

    Svara
  7. Sebastian Börjesson says

    19 september, 2011 at 12:45

    Niklas: Nu tycker jag du hetsar upp dig 🙂

    Svara
  8. Täpp-Anders Sikvall says

    19 september, 2011 at 12:50

    Man undrar ju lite, enbart ett namn identifierar ju inte nödvändigtvis en individ. Det finns faktiskt mer än en person i Sverige som heter Björn Borg. Däremot ingen mer som heter Täpp-Anders Sikvall.

    Äger man sitt namn, har man märkesskydd på det? Är namnet samma sak som ens persona i detta sammanhang. Det är inte solklart enkelt detta.

    Svara
  9. Niklas Starow says

    19 september, 2011 at 01:05

    Sebastien.

    Även om mitt rykte inte är viktigt för dig, borde du inse att det har ett visst värde för mig.

    Kan du respektera det?

    Svara
  10. Nikke Lindqvist says

    19 september, 2011 at 06:32

    Om vi bortser från Sebastians fudd. Är det någon som vet någon som finns med på stortavlorna och som faktiskt har godkänt att deras namn används där? Och som inte är med i produktionsteamet alltså.

    Svara
  11. Mikael Winterkvist says

    19 september, 2011 at 06:37

    +Nikke Lindqvist är det okej om jag använder din bild? Jag tänkte göra en kortis för bloggen om kampanjen och det som hänt.

    Svara
  12. Nikke Lindqvist says

    19 september, 2011 at 06:38

    Ja, absolut! Alla mina bilder är alltid CC.

    Svara
  13. Mikael Winterkvist says

    19 september, 2011 at 06:39

    Gott, stort tack.

    Svara
  14. Deeped Niclas Strandh says

    19 september, 2011 at 06:43

    Jag var visst med också åtm på sajten. Jag är inte så upprörd iofs och tror skadan är relativt liten för oss alla. Men generellt har de verkligen failat.

    Svara
  15. Mattias Lundmark says

    19 september, 2011 at 08:03

    Använder inte Rudolf Google+ förresten?

    Svara
  16. Mattias Lundmark says

    19 september, 2011 at 08:05

    Och du har absolut rätt att vara upprörd, även om det här verkar rätt harmlöst (fast riktigt oproffsigt hanterat) så nästa gång är det en helt annan grej som du verkligen inte kan ställa dig och ditt namn bakom (tänk Sverigedemokraterna eller Yreg).

    Svara
  17. Nikke Lindqvist says

    19 september, 2011 at 08:11

    På sajten finns såväl Erich Honecker, som Leonid Brezjnev och Adolf Hitler med om man söker. Hoppas att någon idag lyckas fotografera affischerna med en högupplöst kamera, för jag tror faktiskt inte att de har kommit sig för att fråga någon alls om medverkan i kampanjen.

    Svara
  18. Kinna Jonsson says

    19 september, 2011 at 08:52

    Du Nikke. Hur är det om en byrå använder ett foto där man själv är med? Närbild under ett litet event med ca 10 pers där man är inbjuden men inte arvoderad? Visserligen inte namngiven men tydligt ser man personen/personerna i bilden. Bilden används i en annons i en tidning som är vida spridd i Sverige.

    Svara
  19. Rikard Favati says

    19 september, 2011 at 08:57

    Kinna – Jag har för mig att alla som figurerar på bild i reklam på något sätt måste ha gett sitt godkännande. Har varit med och plåtat annonser utomhus ibland och det har varje gång varit viktigt att inte råka få med någon "vanlig" människa i bilden.

    Svara
  20. Linda Åslund says

    19 september, 2011 at 09:03

    Jag antar att mitt namn står med, eftersom jag testade cv-kampanjen. Jag har inte blivit tillfrågad, men har iofs en allmän tro på att det jag gör på internet kan bli offentligt, så det är inget jag irriterar mig på.

    Vill dock kommentera att det är fel att det står "välj att dela den med andra" på deras sajt (http://varldensbastacv.ledarna.se/), man kan inte välja, det blir offentligt, syns till och med via deras webbsajt nu. Dessutom står det "Ledarna kommer inte att spara eller dela dina personliga uppgifter". Det skulle ha stått "genom att medverka samtycker du i att din medverkan blir offentlig" eller något liknande. För visst gäller samtycke när det handlar om identifierbara människor, enligt Lagen om namn och bild i reklam (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19780800.HTM). Otydligt och miss i produktionen (annars en rolig idé med filmen, synd att de inte tänkte rätt och med tydlig öppenhet hela vägen!)!

    Svara
  21. Sebastian Börjesson says

    19 september, 2011 at 09:10

    Jag accepterar att jag nog gick lite för långt. Ber om ursäkt till Er två.
    Jag är inte den som är den, jag kan erkänna att jag skrev lite hastigt igår.

    Har dock en poäng. Även om jag försökte få fram den vid fel tillfälle 🙂

    Niklas: Respekterar till 100%

    Svara
  22. Kinna Jonsson says

    19 september, 2011 at 09:13

    Tack Rikard. Det är det jag har för mig också. Blev lite paff när jag öppnade tidningen och stirrade på mig själv…;-)

    Svara
  23. Alexander Forsén says

    19 september, 2011 at 09:27

    Finns det någon högupplöst bild jag kan titta på?

    Vilken tidning öppnade du Kinna?

    Svara
  24. Kinna Jonsson says

    19 september, 2011 at 09:43

    Kupé. Gissar att det i det här fallet inte är annonsören utan fotografen som missat att fråga.

    Svara
  25. Nikke Lindqvist says

    19 september, 2011 at 09:43

    Det handlar ju, enligt internationella regler om renommésnyltning. Artikel 14 och 15 verkar väl tillämpliga?

    Artikel 14 – Integritetsskydd
    Marknadskommunikation får inte utan att tillstånd i förväg inhämtats avbilda eller åberopa viss
    person, vare sig som privatperson eller i offentlig funktion; inte heller får utan sådant tillstånd
    någons egendom avbildas eller åberopas på ett sätt som är ägnat att ge intryck av en personlig
    rekommendation beträffande produkten eller verksamheten ifråga

    Artikel 15 – Renommésnyltning
    Marknadskommunikation får inte obehörigt utnyttja namn, namnförkortning, logotyp och/eller
    varukännetecken som tillhör annat företag, annan organisation eller institution.
    Marknadskommunikation får inte utformas så att det goda renommé (goodwill) som är
    förknippat med andra företags, organisationers, personers eller institutioners namn, kännetecken
    eller ensamrätt i övrigt, utnyttjas på ett otillbörligt sätt. Detsamma gäller ifråga om utnyttjande,
    utan föregående medgivande, av renommé som andra upparbetat genom kampanjer.
    Här är hela regelverket: http://www.iccwbo.org/uploadedFiles/ICC/policy/marketing/pages/ICC%20Consolidated%20Code%20MA%20Swedish.pdf

    Svara
  26. Béatrice Karjalainen says

    19 september, 2011 at 09:55

    Det är väl denna lag som är tillämpbar http://rixlex.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1978:800

    Svara
  27. emma marie andersson says

    19 september, 2011 at 10:05

    Okej, det här blir en jättedum fråga kanske – sitter och undrar om man "på den gamla goda tiden" använt sig av en sida i telefonkatalogen i en annonskampanj såhär, hade det varit tillåtet då? Publika uppgifter eller nåt?

    Svara
  28. Nikke Lindqvist says

    19 september, 2011 at 10:06

    Nej. Inte enligt branschens egna regler.

    Svara
  29. emma marie andersson says

    19 september, 2011 at 10:07

    Okej, ja, då kan det ju inte vara någon förvirring egentligen, de tog en rövare? Och kanske rent av hoppades på uppmärksamhet från profilerade nätmänniskor som er…?

    Svara
  30. Deeped Niclas Strandh says

    19 september, 2011 at 10:11

    Transparens vs integritet. Inte lätt inte. Problemet är att regleringen tillkommit pre-internet. Idag kommer det bli jäkligt svårt att hantera.

    När det gäller det som +Kinna Jonsson reagerar mot så är det lite typiskt att vi reagerar mer över det som är tryckt än allt som finns på nätet. Gränsdragningen mellan vad som är marknadsföring och vad som är dokumentation blir svårare och svårare.

    Svara
  31. Nikke Lindqvist says

    19 september, 2011 at 10:22

    Om jag hade gillat Ledarna på Faebook, eller var medlem, eller faktiskt någon gång hade interagerat med dem över huvud taget hade det varit en helt annan sak.
    Det är också en helt annan sak att de använder +Johan Lange som ju faktiskt är profilerad i att föreläsa om ledarskap. Hans namn används även bland namnen som snurrar på Ledarnas förstasida i kampanjen. Det är väl inte alls konstigt att man reagerar mot den sortens renommésnyltning? Det har ingenting alls med transparens att göra, bara med en girighet att få använda sig av det faktum att vissa gör större avtryck på den sociala webben än andra.

    Svara
  32. Kinna Jonsson says

    19 september, 2011 at 11:00

    Visst är det så +Deeped Niclas Strandh . På nätet kan man iallafall länka eller hänvisa till det som är publicerat. I en tryckt sak blir det stumt. Man har ingen chans att kommentera…

    Svara
  33. Deeped Niclas Strandh says

    19 september, 2011 at 11:15

    Och nu damp det ner ett ursäktsbrev. Vem tänker stämma dem?

    Svara
  34. Lars Holmgren says

    19 september, 2011 at 12:39

    ett resultat av en dålig byrå och en dålig köpare… klantskallar!!

    Svara
  35. Lars Iselid says

    19 september, 2011 at 01:20

    De SKA fråga oavsett. Stäm skiten ur de är ni snälla och ge pengarna till org. "Vi på golvet".

    Svara
  36. Lars Holmgren says

    19 september, 2011 at 01:30

    Lars, helt rätt!! /Lars

    Svara
  37. Deeped Niclas Strandh says

    19 september, 2011 at 01:40

    Well. Jag tänker inte göra det. Jag tycker det här inte är ett riktigt så stort problem…

    Svara
  38. Nikke Lindqvist says

    19 september, 2011 at 02:46

    Men +Deeped Niclas Strandh – fanns du verkligen med där?

    Svara
  39. Deeped Niclas Strandh says

    19 september, 2011 at 03:06

    På sajten var jag med. Sen har jag ingen aning. Jag stod väl som Niclas Strandh och det ser du väl inte 😀

    Svara
  40. Nikke Lindqvist says

    19 september, 2011 at 03:12

    Nä vad är det för typ 🙂

    Ledarna hävdar hur som helst att det var ett tioal personer som stod med utan att ha blivit tillfrågade och att alla hade fått ett mail om det innan lunch.

    Svara
  41. Béatrice Karjalainen says

    19 september, 2011 at 03:14

    +Deeped Niclas Strandh Kikade på scrollen på webben några varv och ser inte ditt namn.

    Svara
  42. Deeped Niclas Strandh says

    19 september, 2011 at 03:17

    rycker på axlarna Jag fick ett ursäktsbrev. Jag har ingen aning.

    Svara
  43. Täpp-Anders Sikvall says

    19 september, 2011 at 03:26

    +Rikard Favati Reklamlagen är hård på foto. Är en person "identifierbar" på fotot skall det inte bara finnas OK utan kontrakt som reglerar ersättning mm. Det skall också styrkas upplaga (cirkulation), antal publiceringstillfällen och en del annat som är praxis.

    Jag gör lite fotojobb ibland och det är tokviktigt att göra rätt på det där och ibland ganska svårt när man skall ta en bild "i vimlet". Kort skärpedjup är räddningen att göra folk oidentifierbara.

    Svara
  44. Deeped Niclas Strandh says

    19 september, 2011 at 09:46

    Och +Täpp Anders visar nu på hur lagen är obsolet i en digital värld. Hur i h-e kan man sätta cirkulation för en bild som kommer anv online.

    Svara

Leave a Reply Cancel reply

Loading

Den här bloggposten kommer från Google+

Den här bloggposten publicerades ursprungligen på Google Plus av Nikke Lindqvist. Om du vill delta i diskussionen kan du antingen göra det här, genom att lämna en kommentar, eller genom att delta i diskussionen på Google+. Oavsett vilket du väljer, kommer din kommentar att publiceras här på Nikkelin.se.

Kommentarer

  • Emanuel Berglund om Tjänster som ökar transparensen – dom!
  • Béatrice Karjalainen om Behöver bättre cirkel-hantering
  • Mathias Johansson om Fin-URLar på Google+
  • Fredrik Jönsson om Saab Automobile Parts blir Orio
  • Jan Sundin om Saab Automobile Parts blir Orio
  • Nikke Lindqvist om Saab Automobile Parts blir Orio
  • Fredrik Jönsson om Saab Automobile Parts blir Orio
  • celine haya om +NikkeLindqvist-nikkelin
  • Nikke Lindqvist om +NikkeLindqvist-nikkelin
  • Urban Persson om +NikkeLindqvist-nikkelin

Länklista

  • Arbetar med Synlighet på Carnaby
  • Brit Stakston
  • Helén Källholm
  • Loves fotbollsblogg
  • Nikke @ Facebook
  • Nikke Index
  • Nikke Lindqvist @ Flickr
  • Nikke Lindqvist @ LinkedIn
  • Nikke Lindqvist @ WN
  • Nikke Lindqvist på Twitter (Nikkelin)
  • Sökmotoroptimering
Creeper
MediaCreeper